Luentotentti kännykällä

Olen tänä syksynä harjoitellut kännykällä tehtäviä luentotenttejä. Ajatuksena on, että jokaisen teorialuennon päätteeksi pidetään pieni tentti, jossa kysytään pari-kolme luennolla opittua asiaa.

Tämä palvelee pariakin tarkoitusta: antaa minulle palautteen siitä, miten hyvin mikäkin asia on jäänyt opiskelijoiden mieleen ja toisaalta jättää jäljen siitä, ketkä käyvät luennoilla ahkerasti. Palkitsen näistä kurssipisteytyksessä vähän: jokainen luentotentti kartuttaa pisteitä kurssin arvosanaan. Esimerkin luentotenttien painoarvosta voi katsoa automaatiokurssin esitteestä.

Kun opiskelijoita on paljon ja luentojakin jokunen, tulee tenttejä tarkistettavaksi aika nippu. Esimerkiksi tuotantomenetelmät-kurssilla on nelisenkymmentä opiskelijaa ja kymmenen luentotenttiä. Jos tentti tehtäisiin paperilla, tarkastamiseen uppoaisi hävytön määrä muutenkin rajallista aikaa. Siksi tentti tehdään suoraan kännykällä tai vastaavalla. Riittävällä tarkkuudella joka opiskelijalla on taskussa älylaite, jolla pääsee verkkoon tekemään tentin. Koneella tulokset on helpompi käsitellä. Ne, joilla ei ole sopivaa laitetta mukana, tekevät tentin paperilla ja syötän vastaukset jälkikäteen koneelle. Yleensä näitä on ryhmässä pari, joten käsityötä tulee hyvinkin maltillisesti.

Tentin toteuttaminen

Teen tentit Googlen lomaketyökalulla. Sen lisäksi käytän Flubaroota vastausten automaattiseen tarkistamiseen. Aikaa tentin tekemiseen ei mene kauaa, koska Googlen työkalu on suorastaan hävettävän helppokäyttöinen. Flubaroolla vastaukset on helppo tarkistaa automaattisesti (jos kysymykset ovat monivalintoja). Näin tenttien kanssa pulaamiseen ei huku liikaa aikaa.

Käytännössä tentti tehdään niin, että luentojen viimeinen esitysdia on iso QR-koodi, jonka skannaamalla pääsee tenttiin. Sen ohessa on selkokielinen lyhytosoite tenttiin, koska kaikilla QR-koodin lukeminen ei välttämättä onnistu. Osoitteen voi siis näpytellä käsinkin.

Lomakkeen osoite on oletuksena karmaisevan pitkä. Lyhennän ne bit.lyn avulla. Näin pitkä osoite muuttuu selkokieliseen muotoon. Kun palveluun rekisteröityy, voi osoitteen määritellä itse. Tämän lyhennetyn osoitteen muutan QR-koodiksi goqr.me-palvelun avulla.

Ajatuksia luentotenteistä

Kokeilu on ollut monella tapaa kiinnostava.

Yksi konkreettinen asia on, että luennot tulee ehkä suunniteltua karvan verran aiempaa paremmin. Kun tentissä pitää kysyä relevantteja asioita, on pakko miettiä mikä oikeastaan on tärkeintä tästä aiheesta. Kun tärkeimmät asiat on miettinyt, pitää ne myös opettaa. Veikkaan, että tenttien mukaan ottaminen tekee opetuksesta aavistuksen ryhdikkäämpää.

Toinen tärkeä asia on keskusteluun ja kysymiseen aktivointi. Kun opiskelijat tietävät, että luento päättyy tenttiin ja tentissä kysytään luennon sisältöjä, on parempi motivaatio kysyä tarkennuksia epäselviin asioihin. Jos asioita kysytään vain kurssin lopputentissä, luennoilla on helppo luumuilla ja antaa ajatusten karkailla. Kannustaa kysymään kun tietää, että tätäkin asiaa voidaan puolen tunnin päästä kysyä pikkutentissä.

Uskon myös, että luennoilla käymisestä on hyötyä ja niille osallistumalla on mahdollista oppia paremmin. Siksi tuntuu kivalta palkita luennoille osallistumisesta. Tämän suhteen tosin olen edelleen ristiriitainen; tiedän että osa ihmisistä käy töissä, tekee muita kursseja tai painii projektien parissa. Aina luennolle ei ehdi. He voivat olla silti mainioita opiskelijoita enkä vieläkään ole varma, onko läsnäolosta palkitseminen järkevää. Luentotentin hyvä puoli toki on se, että se ei palkitse pelkästä paikalle vääntäytymisestä, vaan asiat pitää myös sisäistää. Mukana on ollut myös kertoja, jolloin joku ei ole saanut yhtään vastausta oikein luentotentissä. Silloin läsnäolopisteitä tulee nolla. Ei auta jos on kököttänyt luokassa kaksi tuntia jos yksikään tärkeistä asioista ei ole jäänyt mieleen. Tentti on läsnäololistan seuraava versio: ei enää paikalla-rasteja ruutuun, vaan prosenttiluku siitä, miten hyvin on ollut läsnä.

Käytän samaa työkulkua myös esitelmien vertaisarviointiin. Kun esitelmät on pidetty, jokainen luokasta pisteyttää esitelmän ja kertoo ryhmälle muutamalla sanalla palautteen. Näistä saan koostettua omaan kirjalliseen palautteeseeni kätevästi luokan kollektiivisen mielipiteen.

Opasvideo

Tässä videossa käydään kaikki olennaiset vaiheet käytännössä läpi. Suosittelen testaamaan!

Videon sisältö:

  1. tenttilomakkeen tekeminen Googlen lomaketyökalulla
  2. Lyhytlinkin tekeminen Bitlyn avulla
  3. QR-koodin muodostaminen goqr.me-palvelulla
  4. Linkin ja QR-koodin liittäminen PowerPointiin
  5. Tulosten katselu kahdella tavalla: yhteenveto ja taulukkomuoto
  6. Vastausten automaattinen tarkistaminen Flubaroolla (Flubaroon asentaminen Googlen taulukkolaskennan lisätyökaluksi on helppoa, yksi klikkaus Chrome Storessa eikä maksa mitään.)

Tietoa kirjoittajasta

Sakari Koivunen

Nörtti sekä robottiautomaation että tietojärjestelmien suunnalta katsottuna.

5 thoughts on “Luentotentti kännykällä”

  1. Näkisin että tuo on omimmillaan kursseilla, joissa on läsnäolopakko. Muissa tapauksissa se palkitsee oppimisen lisäksi myös oppimistavan.

    Tykkää

    1. Juuri näin. Aion taatusti käyttää tätä edelleen tiettyihin asioihin (kuten pisteytykset ja kommentit esitelmistä) mutta luentotentteihin liittyy olennaisesti se, halutaanko palkita paikalla olemisesta vai ei. Tai ei siitä vielä ketään palkita, vaan siitä, jos on sekä paikalla että oikeassa vastauksineen. Tämä kuitenkin on tietoinen päätös olla palkitsematta niitä, jotka syystä tai toisesta eivät osallistu luennoille. Ja sen päätöksen viisaus askarruttaa edelleen.

      Tykkää

  2. Asioita oppii monella tavalla. Valitettavasti poissa olemalla ei paljoakaan, usealla vaan on tapana olla oppimatta vastaavaa toisaalla. Läsnäolopakko on huono, aiheen pitäisi olla niin kiinnostava että paikalle tullaan mielenkiinnosta. Lähitunteja on muutenkin sen verran niukalti että kaikki pystyvät olemaan paikalla jos haluavat. Kaikki oppi on plussaa omaan osaamiseen!

    Tykkää

  3. That sounds very promising! I really believe in tech being used along learning. It is genius to make this instant evaluation by phone in every lecture, this will help students to remember the content. The only thing I find important is that the questions shouldn’t be all multiple choice, to make them write something, implicates to think about it before writing. Congratulations Sakke!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s