Tusina teesiä opettajille

Tämä on toinen osa haastekirjoituksesta Oikokulman Jarmon kanssa. Oikokulmassa julkaistaan samaan aikaan lista käskyistä opiskelijoille. Minun kirjoitukseni opiskelijoille julkaistiin viikko sitten.

Jatkan sarjaa ensi viikon perjantaina reilun viikon kuluttua vielä yhdellä kirjoituksella. Teesit esimiehille ja ammattikorkeakoulun toimintaan muuten korkeammalla tasolla vaikuttaville. Samalla haluan haastaa pohtimaan blogitekstissä tai kasvotusten näitä teemoja (opiskelijat, opettajat ja johto) ainakin kolme henkilöä: rehtori-toimitusjohtaja Vesan, koulutusjohtaja Liisan sekä koulutus- ja tutkimuspäällikkö Arin.

Tämä kirjoitus on muistilista itselleni opetustyön kirkastamiseen. Olen iloinen, mikäli siitä on apua muillekin!

Rehtori Vesa Taatila vastasi haasteeseen, lue hänen vinkkinsä amkin blogista!

1. Opettaminen ei ole tärkeää, oppiminen on

Opettamisesta ei ole mitään hyötyä, ellei se johda oppimiseen. Ja oppia voi hyvin ilman opettamistakin. Se ei anna lupaa olla tekemättä töitään, mutta se antaa syyn pohtia. Mieti, tarvitaanko opettajaa tällä kurssilla tai tämän asian oppimiseen ihan oikeasti. Ja jos tarvitaan, mihin aktiviteetteihin ja minkä verran. Voit kysyä tätä myös opiskelijoilta. Tee vain niitä asioita, joihin panostasi oikeasti tarvitaan.

Erno Paasilinna kuulemma joskus sanoi ”Itseoppinut on ainoa oppinut. Muut ovat opetettuja”. Opetetuksi tulemisessa ei ole mitään väärää, mutta oppia voi kartuttaa muillakin tavoin.

2. Ajattele kokonaisuutta

Näe sen verran vaivaa, että pohdit oman kurssisi sijaintia kokonaisuudessa. Harva oppisisältö on täysin itsenäinen ja irti muista. Moduulin muut kurssit on syytä integroitua jotenkin oppisisältöösi tai moduuli näyttäytyy opiskelijoille hassuna, väkisin keksittynä mukakokonaisuutena. Pohdi pienessä kollegaporukassa, mikä on kursseja yhdistävä yleisempi otsikko ja varmistu että kurssi osuu järkevästi kokonaisuuteen. Tähän liittyy myös rajapinnat: ota selvää, mitä opiskelijat voivat tietää aiheesta ennen kurssiasi ja toisaalta, mitä heidän oletetaan tietävän kurssin jälkeen. Jos oppimistavoitteissa on jotain mystiikkaa tai mikäli ops-kuvaus on tyystin ruostunut, tee päivitysehdotus opsista vastaavalle, jotta kurssikuvaukset saadaan puhumaan tätä päivää asiantuntijan silmin.

3. Opiskelijat töihin

Harvaa asiaa oppii tekemättä sen eteen rutkasti töitä. Täysipäiväiseen koulutukseen hakeneet opiskelijat eivät ylläty siitä, jos heiltä vaaditaan täysipäiväistä työskentelyä.

Opettajan ei kannata tehdä kaikkea itse. Valmiiksi pureskeleminen on vahingollista kahdellakin tapaa: opettaja häslää aikansa epäolennaisuuksiin ja opiskelijoilta jää oppi saamatta. Minä en aio käyttää viimeistä lomaviikkoani robotiikan turvastandardien alleviivaamiseen ja PowerPoint-messuksi typistämiseen, vaan pistän opiskelijat lukemaan aineistoa jonkin todellisen tapauksen yhteydessä.

Yksi tapa laittaa opiskelijat hommiin on ulkoistaa koko kurssi heille. Osuuskunta Tekym veti viime syksynä ensimmäistä kertaa kokonaisen Tuotantomenetelmät-kurssin ensimmäisen vuoden insinööriopiskelijoille. Minulla ei aika riittänyt kurssiin, joka on vähän sivussa omasta intohimostani ja ydinosaamisestani. Sorvasimme Tekymin kanssa porukassa kokonaisuuden niin, että vetovastuu oli heillä ja tarvittaessa pedagoginen selustatuki tuli kahdelta opettajalta. Tukea ei tarvittu kuin parin pienen pohdintahetken verran.

Opiskelijat voi pistää töihin myös arvioinnissa. Vertaisarviointi on monimutkainen ja iso aihe, mutta mainio työkalu syventää oppimista, kriittistä ajattelua ja työelämätaitoja.

4. Pölli ilolla

Turise kollegoiden kanssa koulurajojen yli. Opettamaasi sisältöä pähkii par’aikaa joku muukin opettaja. Turhaan pusaat kaikkea itse.Selaa hetki nettiä jos et tunne kollegoitasi muista kouluista. Kun laitat meiliä tai soitat, vastaavat taatusti mielellään. Minusta ainakin tuntuu pelkästään hienolta, kun joku toisesta suomalaisesta koulusta on kiinnostunut minun opettamastani sisällöstä ja haluaisi vaihtaa ajatuksia puhelimessa tai kasvotusten. Pöllikää parhaat käytännöt toisiltanne välittömästi. Siinä ei ole häviäjiä. Pääset vähemmällä hikoilulla, opiskelijat saavat parempaa sisältöä ja veronmaksajat myhäilevät parantuneelle hyötysuhteelle.

Verkostoidu niin, että tiedät kollegasi myös oman koulun ulkopuolella. Tämä ei tarvitse ulkoisesti rahoitettuja erillisiä hankkeita, mutta isomman kehityksen voi paketoida myös projektiksi.

Ota haltuun kollegat koulusi sisältä. Meillä Turussa ainakin on niin paljon osaavaa ja innostunutta väkeä, että muilta on helppo kähveltää hyviä käytäntöjä tai materiaaleja.

Revi riemu myös MOOCeista. Uskallan väittää, että vain harva hyödyntää verkossa jo olemassa olevia kursseja ja oppimateriaaleja systemaattisesti. MOOCit ovat hieno keino tuoda lisää opiskeluun ja minulla ainakin on muutama opiskelija tekemässä rästejä MOOC-muodossa isojen yliopistojen kurssilla. Se on kätevää ja resurssiviisasta.
Tekniikan alalle relevantteja kursseja ja sisältöjä löytyy ainakin

  1. edX (https://www.edx.org/)
  2. Coursera (https://www.coursera.org/)
  3. Khan Academy (https://www.khanacademy.org/, erityisesti matematiikka ja fysiikka)
  4. ja kenties myös Iversity (https://iversity.org/)
  5. unohtamatta materiaalipankkina MIT OpenCourseWarea (http://ocw.mit.edu/)

Ehdotan, että otat syysharrasteeksi käydä yhden kiinnostavan MOOC-kurssin itsellesi. Ei maksa mitään ja opit taatusti jotain. Tässä on takuu: jos et opi kerrassaan mitään, tarjoan pullakahvit.

Ota näistä jotain omaan opetukseesi. Jos vain kykenet, ulkoista teoriaopetus kokonaan isommalle tekijälle MOOCin kautta ja panosta kertaluokkaa enemmän oppimisen tukemiseen, labrassa pyörimiseen ja tosielämän ongelmien parissa painimiseen. Teorian opettaminen voi hyvin olla ”MOOC-lukupiirin” vetämistä.

5. Ole kriittinen

Pidämme todennäköisesti paljon tyhjänpäiväisiä palavereita ja keksimme itse itseään ruokkivia navankiillotusprojekteja. Suhtaudu tekemiseesi kriittisesti. Työajalle on monenlaista varastajaa huonoista työtavoista, laiskasta priorisoinnista ja kankeiden järjestelmien palvelemisesta alkaen. Ole terveen kriittinen, mutta kohdista kritiikki ensin omiin touhuihisi. Minä esimerkiksi olen vajaan kolmen vuoden AMK-uran aikana häslännyt aimo kourallisen tunteja sellaiseen suharointiin, josta ei ole kukaan päässyt oppimaan mitään ja siinä samassa omat viikonloput ja illat kärvähtäneet epäolennaisuuksien perässä juoksemiseen.

Paras opettaja keskittyy parhaiten olennaiseen, veikkaan.

Kriittisyys ei tarkoita yleistä pärinää siitä, miten kaikki on päin istuinosuutta, vaan myös omien työtapojen ja joustavuuden tarkastelua. Jos et tiedä, mikä syö aikaasi ja kiire kiusaa, seuraa ajankäyttöäsi. Käytä esimerkiksi Togglia tai viritä laskentataulukko palvelemaan itseäsi. Jos kaipaat ideoita tai jeesiä, laita minulle viestiä ja kerron kuinka teen tempun omalla kohdallani.

6. Uudista järkevästi

On tärkeää uudistaa opetusta ja työtapojaan, mutta se saa vedettyä myös yli. Kun testaat jotain, suunnittele testi ja sen toivotut vaikutukset. Kertaa tarvittaessa PDCA-sykli lempikirjastasi tai Wikipediasta. Hienoa, että mietit miten asiat voisi tehdä eri tavalla ja paremmin, mutta uudistaminen pelkästään uudistamisen ilosta on helposti tuhon tie. Minä sorrun keksimään aina jotain uutta, eikä ole joka kerta varmaa, että muutos on harkittu tai viisas.

Älä kuitenkaan pelkää uudistusta tai kokeiluja. Jos haluat kokeilla jotain, se todennäköisesti on vietävän hyvä idea, tai vähintäänkin pohtimisen arvoinen.

7. Raportoi kokeilut ja käytännöt

Kun kokeilet uusia asioita, osa järkevyytä on pohtia lopputulokset jotenkin niin, että muutkin hyötyvät. Raportoi kokeilusi ja käytäntösi. Tiimikavereille suullisesti, blogissa, työpaikan yleisissä kokouksissa tai mikä sinulle parhaiten sopiikin. Muista kertoa myös mokista! Hyvillä käytännöillä on kiva briljeerata, mutta olisi idioottimaista kuvitella ettemme kaikki mokailisi silloin tällöin.

Aina, kun keksit jotain joka joko toimii tai ei toimi, kailota naapureillesi. Siitä on yksinomaan hyötyä.

8. Ota touhu tosissasi

Tämä työ on tärkeää. Vetämäsi kurssi on opiskelijoille ainutkertainen, odotettu ja tärkeä osa tutkintoa. Opettajalle toteutus on mahdollisesti yksi monista, mutta muistetaanpa aina se, että opiskelijat käyvät tyypillisesti kurssin vain kerran. Kuse kurssi ja muutama kymmentä nuorta jää heikoille jäille osaamisensa kanssa.

Koko ryhmä kärsii, jos säästit omaa aikaasi oppimistavoitteiden pohdinnassa tai aikataulun suunnittelussa. Sinulle maksetaan palkkaa, opiskelijat odottavat viisautta vastineeksi.

Työ on välillä vietävän vaikeaa. Minä ainakin kipuilen aina tunnontuskissani siitä, että en osaa antaa tarpeeksi tai jätän riman heilumaan kurssin päätteeksi. Muistetaan pieni lempeys itseämme kohtaan, mutta pidetään silti vaatimustaso niin korkealla, että tulevat palkanmaksajamme eivät heitä opiskeluaikaansa hukkaan laiskuutemme tähden.

9. Noudata aikatauluja

Tämä on yksi helmasynneistäni. Haalin itselleni liikaa puuhaa ja organisoin touhuni surkeasti. Se näkyy siinä, että en pysty aina pitämään opiskelijoille luvattuja aikatauluja. Arvosanat tulevat tarpeettoman myöhään, harkkatyön ohje ei synny yhtä ajoissa kuin pitäisi ja niin edelleen. Ole minua parempi, opiskelijat ansaitsevat sen. Noudata aikatauluja. Ryhdy minua paremmaksi nyt heti kun se on vielä helppoa. Alkavana syksynä aion olla tässä aiempaa itseäni parempi ja rima nousee siksi koko ajan.

Yksi apuväline arvosanojen roikkumiseen on jatkuva arviointi, jonka esittelen blogissa ennen syyslukukauden alkua. Se on opetuksen kehittämisen työa

10. Ei turhaa palautetta

Jos keräät palautetta, tee sillä jotain. Jos et tee sillä mitään, älä kuormita opiskelijoita ylimääräisellä palautehässäkällä.

Voit esimerkiksi tehdä palautteen yhteenvedossa julkisen ja avoimen lupauksen opiskelijoillesi asioista, jotka muutat jatkossa. Seuraavan kurssin alkutapaamisessa tämä lista on luontevaa käydä läpi ja pohtia, onko ryhmällä jotain lisättävää tai tarkennuspyyntöjä listaan.

11. Pohdi opettamaasi

Olet aihealueesi mestari. Pohdi, mikä opettamassasi sisällöstä aidosti on fundamentaalista. Minulle tämä on ihmeellisen hankalaa. Tuntuu, että omasta lempiaiheesta opetuksen järjestäminen on omituisen vaikeaa. Kun sisältö (robotiikka) on itselle rakas, näkee turhankin suuren kattauksen aiheita eikä osaa tai malta tiivistää sitä sopivaksi paketiksi opiskelijoille.

Kun on miettinyt oman aiheensa keskeisiä asioita, osaa kuvata myös oppimistavoitteet. Jos et osaa suoralta kädeltä sanoa, millä osaamisilla ansaitsee ykkösen kurssiltasi, homma on osaltasi kesken. Minulla se on. Kuvaa, ensin itsellesi, mitä vaaditaan ykköseen, kolmoseen ja vitoseen. Kerro se sen jälkeen opiskelijoille. Pohdi, voiko kurssilla heti alussa ryhtyä tavoittelemaan vain ykköstä, ja kannattaako opiskelijan silloin käytää aikaansa ollenkaan kinkkisempien teemojen pohtimiseen. Avaatko lukukaudella kolme eri rinnakkaisraidetta, joista jokainen tavoittelee eri arvosanaa ja ykkösträkillä käytetään enemmän aikaa perusteiden parissa?

Pohdintasi hedelmä näkyy opiskelijoille selkeämpinä oppimistavoitteita, nimellisen ajankäytön kuvaamisena, arviontikriteereinä, aikatauluina ja muutenkin yleisenä selkeytenä. Kun tietävät, mitä kurssi sisältää ja mitä odotat, pääsevät todennäköisemmin maaliin.

Pohdi myös kurssisi ajankäytön tarve. Jos keskeiset sisällöt oppii pienemmässä ajassa kuin opintopisteet osoittavat, voit joko laajentaa kurssia tai vinkata pomolle että täältä olisi nipistettävissä pisteitä jollekin toiselle kurssille.

12. Opeta oikeita asioita

Opeta asioita, joita rakastat ja joista innostut. Jos joku kursseistasi ei osu kriteereihin, juttele esimiehen kanssa. Jos mikään kursseista ei osu kriteereihin, vaihda työpaikkaa.

Luonnollisesti joskus tulee tarve vetää kurssi, joka ei ole ihan intohimosi ytimessä. Tee se silti hyvin, mutta pyritään siihen että jokainen voisi vetää itselleen parhaiten sopivia kursseja. Vain sieltä nousee innostus, joka välityy opiskelijoillekin.

Kun opetat oikeita asioita, pysyt luontevasti ajan tasalla. Et malta olla pysymättä. Tunnet yritykset jo valmiiksi ja tiedät teollisuuden tarpeet sekä taustat. Kehitä osaamistasi jatkuvasti niin, että olet jatkossakin paras mestari tämän osaamisen saralla.

+13. Someile

Pysyt oman alasi kuvioista kätevimmin kartalla somen kautta. Seuraa muita tekijöitä ja alan yrityksiä Twitterissä. Keskustele ja jaa näkemyksiäsi. Kirjoita halutessasi blogia. Jos et halua omaa blogia, saat taatusti äänesi kuuluviin myös koulun sisäisiin blogikanaviin. Facebookissa on kiinnostavia pedagogiikkaan ja opetusteknologiaan liittyviä ryhmiä, tutustu niihin! Twitterissä hyvää seurattavaa löytyy myös helposti. Jos et keksi, mistä aloittaa, ota TeachThought seurantaan Twitterissä (löytyy myös FaceBookista jos et pyöri Twitterissä), siellä on usein mielenkiintoisia ajatuksia ja avauksia opettamiseen ja oppimiseen liittyen. TeachThoughtin artikkelit löytyvät myös heidän blogisivuiltaan, joten sieltä kannattaa selailla myös arkistoja.

Sen lisäksi tutustu esimerkiksi näihin FB-ryhmiin:

  1. Suomen opettajien ja kasvattajien foorumi #SOKF
  2. Microsoft Office365 opetuksessa ja oppimisessa, mikäli organisaatiossanne on O365 käytössä
  3. Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt jos aihe kiinnostaa, ja kannattaisi ehkä kiinnostaa
  4. Tieto-ja viestintätekniikka opetuksessa/ICT in Education
  5. Aikamatka oppimisen ja koulun tulevaisuuteen
  6. Tässä vielä TeachThoughin FB-sivu

Turun AMK:n henkilökunta voi jakaa kokemuksiaan, kysymyksiään ja mokiaan myös Innostudio-FB-ryhmässä tai Yammerissa. Aktivoidu esimerkiksi Innostudio-ryhmään.

Twitterissä, Facebookissa, blogimaailmassa ja LinkedInissä on paljon muutakin pengottavaa. Pääasia että laajennat ajatteluasi jollain foorumilla osana opettajan arkea.

(tämä kolmastoista bonuskohta lisättiin 29.7. 12:15. Piti olla mukana alkujaankin, mutta unohtui)

Lue myös Jarmon lista Kymmenen käskyä: opettajat! Siellä on opiskelijanäkökulmasta monta arvokasta asiaa.

Tietoa kirjoittajasta

Sakari Koivunen

Nörtti sekä robottiautomaation että tietojärjestelmien suunnalta katsottuna.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s