Jatkuva ja läpinäkyvä arviointi

Arviointi on sekä tärkeää että vaikeaa. Minulla se on yleensä jäänyt kaiken kukkuraksi muiden askareiden jalkoihin roikkumaan. Opiskelijaparat ovat joutuneet kärsimään viipyvistä kurssiarvosanoista.

Olen aina vetämilläni kursseilla jakanut osaamisen arviointia ison tentin sijasta pienempiin palasiin teemoittain. Viime keväänä kirkastin ajatusta ja tein kunnollisen Excel-pohjan kurssiarvioinnin tueksi. Tässä kirjoituksessa käsittelen tuon taulukon toimintaa, ja toisaalta fiiliksiä jatkuvasta arvionnista kurssin osana.

Haastan sinut. Jos et ole tehnyt tällaista ennen, kokeile. Ei maksa mitään, ei työllistä juuri lainkaan eikä ole hankalaa. Autan tarvittaessa. Jos et saa tästä mitään irti ja koet haaskanneesi aikaasi, tarjoan pullakaffeet Hansan Fazerilla. Disclaimer: koskee vain Turun AMK:n opettajia ettei lähde haastekahvit käsistä…

Aiempiin toteutuksiin nähden kevään kurssilla oli yksi selkeä ero: opiskelijat näkivät pistekertymänsä kurssin mittaan ainakin teoriassa reaaliajassa. Se on merkittävä ero muutamastakin syystä:

  1. Kun opiskelijat näkevät pisteensä ajantasaisesti, poistuu väärinkäsitysten ja virheellisesti arvioitujen suoritusten murhe käytännössä kokonaan. Jos mokaan ja unohdan merkata jonkun opiskelijan suorituksen, kuulen siitä heti seuraavalla tapaamisella ja muutan asian saman tien. Tämä avaa keskustelua ja vähentää epäreilusti kohdelluksi tulemisen pelkoa.
  2. Minä näen jatkuvasti, onko joku opiskelija vaarassa jäädä riman alapuolelle. Tämä on merkittävän tärkeä ja hyödyllinen apu. Hylsyn saaneet opiskelijat sotkevat kokonaisuutta yllättävän paljon. Kun opiskelija palaa uusimaan kurssia vuoden kuluttua, luistaa helposti muilta kursseilta tämän uusinnan kuormittavuuden vuoksi, saa hylsyn sen takia joltain toiselta kurssilta, kyllästyy, kyynistyy ja niin edelleen. Läpäisyä ei pidä parantaa rimaa laskemalla, mutta jatkuva arviointi auttaa bongaamaan avun tarpeessa olevat ajoissa. Näin asiaan voidaan puuttua ja tukea paremmin niitä, jotka horjuvat. Minulla oli kurssin puolivälissä muistaakseni kuusi opiskelijaa nollan tahdissa. Keskustelin heidän kanssaan ja teimme suunnitelman, miten tahtia kiristämällä kurssi kääntyy voiton puolelle. Näistä yksikään ei reputtanut. Pelkästään tämä riitti perustelemaan minulle sen, miksi en enää aio tehdä yhtään kurssia, jossa arviointi ei olisi jatkuvaa ja läpinäkyvää.
  3. Läpinäkyvä ja jatkuva arviointi pakottaa opettajan suunnittelemaan sekä arvioinnin että kurssin sisällön paremmin. Tuntuu typerältä että yksi Excel-tiedosto kehittäisi kurssia paljon, mutta uskon että niin monessa tapauksessa kuitenkin käy. Kun arviointi on avointa, sen pitää olla hyvin perusteltua. Kun arviointi on suunniteltu hyvin, tulee opetuksesta automaattisesti osaamisperusteista. Osaamisperustainen opetus ohjaa käyttämään yhteisen ajan hedelmällisesti.
  4. Arvosana ei tule kenellekään yllätyksenä. Ei opettajalle, ei opiskelijalle. Se on koko ajan näkyvillä ja sen kehittymistä voi seurata. Jos ei ole kolmosen tahtiin tyytyväinen, voi kiristää juoksua ja nähdä miten numero kiipeää neloseksi. Tai jos vitosen tahdissa oleva opiskelija sortuu laiskotteluun, näkee omin silmin miten valutaan nelosen puolelle.
  5. Avoin taulukko kirittää. Kun näkee oman suorituksen suhteessa ryhmän tasoon, voi joko tuntea ylpeyttä onnistumisestaan tai tervettä tarvetta panostaa ensi viikolla enemmän mikäli muut ovat ajaneet pisteissä ohi.

Osaaminen järkeviin paketteihin

Uskon että minkä tahansa kurssin sisällön voi jakaa loogisiin osaamiskokonaisuuksiin. Tällä kurssilla näitä teoriapohjaisia teemoja oli viisi, jokaisessa kolme arvioitavaa sisältöä. Sen lisäksi teimme labroja ja simulointiharjoituksia. Pisteitä kertyi siis kovin monesta kohdasta kevään mittaisella kurssilla. Työmäärä ja työpaketit oli suunniteltu niin, että käytännössä joka viikko piti tehdä jotain arviointiin vaikuttavaa. Näin arvosana muodostui joka viikko lähemmäs lopullista ja työkuorma pysyi tasaisena.

Tämä on ensisijaisen tärkeää. Kun osaamispaketit on mietitty, ne pitää ripotella tasaisesti kurssin halki. Suunnittelulähtökohtanani oli, että kun kurssista on kalenterista katsoen kulunut neljännes, pitää ahkerimmalla puurtajalla olla 25 % pisteistä kasassa. Kurssin puolivälissä parhailla on taulukossa puolet pisteistä.

Pilvialustalla pyörivä taulukko automatisoi rutiinityön

Äkkiseltään säikähtäisi tällaisen arvioinnin työllistävän hurjasti. Se ei onneksi ole ollenkaan totta.

Avaan kurssin rakenteen ja kontaktikertojen anatomian tarkemmin tässä seuraavan parin viikon sisällä blogissa. Silloin avaan, miten arvioinnit syntyvät yllättävän kevyesti ja toisaalta missä sahasin itseäni jalkaan. Yksi asia säästi työtä paljon: pilveen puserrettu laskentataulukko, joka on upotettu Optimaan. Ei-turkulaisille tiedoksi: Optima on meidän oppimisympäristömme. Ei notkein, mutta kelpo työjuhta kuitenkin.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun lisään jonkun arvion taulukkoon ja tallennan tiedoston, se päivittyy Onedriven kautta automaattisesti kurssin etusivulle Optimaan. En joutunut kertaakaan tallentamaan taulukkoa PDF-muotooon, kirjautumaan Optimaan, lataamaan tiedosta uutta versiota sinne tai tekemään muitakaan voimisteluliikkeitä.

Alla olevissa videoissa on kuvattu taulukon rakenne, toiminta ja upottaminen Optimaan (tai muuhun vastaavaan) käytännön esimerkein.

Tästä voit ladata videoissa käytetyn esimerkkitiedoston itsellesi tökittäväksi ja testailtavaksi.

Ensimmäisessä videossa käydään läpi miltä arviointitaulukko näyttää ja miten se rakentuu.

Toisessa videossa kurkataan, miten taulukossa on tehty visualisoinnit niin, että tulokset ovat helpommin silmäiltävissä. Excelin pyörittelyä, ehkä jo aiemmin tuttua asiaa.

Kolmas video kertoo, miten muokkaat taulukon omalle kurssillesi sopivaksi.

Neljäs video antaa eväät taulukon upottamiseen Optimaan tai muuhun ympäristöön. Koodipätkä, jonka keskelle kopioit Onedriven jakovalikosta nappaamasi osoitteen on Pastebin-linkin päässä.

edit 23.9.: olin unohtanut yläpuolelta copypaste-ystävällisen upotuskoodin, lisätty

Tietoa kirjoittajasta

Sakari Koivunen

Nörtti sekä robottiautomaation että tietojärjestelmien suunnalta katsottuna.

5 thoughts on “Jatkuva ja läpinäkyvä arviointi”

  1. Loistava juttu! Ja kaiken lisäksi helppoa. Tämä on niin itsestään selvää, että miksi en tuota itse keksinyt?

    Tykkää

  2. Läpinäkyvä ja avoin arviointi tarkoittaa, että opiskelijalla on tiedossaan osaamistavoitteet, arviointi aineistot ja arviointikriteerit. Ei sitä, että arviointi on julkista.

    Tykkää

    1. Kiitos Salla, hyvä täsmennys! Juuri niin. Tämä juttu kuvaa mun kokemuksia jatkuvasta arvioinnista ja sen lisäksi minusta on tärkeää, että kriteerit ovat läpinäkyviä. Minun kurssillani eri arvioitavissa kohteissa se on vähän vaihtelevasti, osassa aika hyvin ja osassa harmillisen huonosti. Tarkoitus oli, että seuraavassa kirjoituksessa avaan työkavereille sitä, miten nuo osa-alueet arvioin ja millaisia kriteerejä niissä oli. Mutta juuri tässä on arvioinnin hankala puoli ainakin minulla, kriteerien suunnittelu on yllättävän hankalaa!

      Tykkää

  3. Hieno ja toimivalta vaikuttava juttu! Kiitos! Onko sinulla jotain ideaa, miten jonkun kyselypohjaisen (esim Forms) arvioinnin (itse-, vertais- tai opearviointi) saisi kätevästi päivittymään tuohon taulukkoon automaattisesti?

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s